Alla inlägg under december 2008

Av Madeleine - 29 december 2008 16:38


Det blir så häftiga isformationer vid dammen nu när det är några minusgrader ute...

Tog några bilder i förmiddags...


Kolla...! :-)




 Tjusigt värre...!!!


Av Madeleine - 28 december 2008 11:49


Naturen bjuder på storslagna vyer nu!

Jag tog kameran med mig på en promenad längs Gisslarboån...


Titta och njut...!!! :-)

 




 






Varje årstid har ju sin tjusning...! :-)







Av Madeleine - 25 december 2008 10:26


På juldagen bjöd vi den äldsta dottern och hennes familj på middag.

De fick emellertid INTE julmat, jag gjorde fläskfilé i ugn med kantarell-stuvning istället...

Tror det blev rätt uppskattat...! ;-)


Sen hade vi julklappsbyte med barnbarnen...

 

Melvin fick "ny frisyr"...Hi hi!

Av Madeleine - 23 december 2008 21:11


Nu har vi precis tjuvstartat med den nygriljerade skinkan och en kall öl...

Inte dumt vill jag lova...! :-)


Jag har haft en del annat att pyssla men de sista dagarna och det har inte blivit mycket blogga av...


Jag vill nu bara helt kort önska mina läsare en...


RIKTIGT GOD JUL...!

 SKÖT OM ER...!

På återhörande/ Maddeluskan 

Av Madeleine - 17 december 2008 12:46


Idag fick vi ett uppskattat besök av min sambos son Stephan...

Det är inte så ofta man ser röken av honom nuförtiden, det blir ju så när de växer upp de "små" liven... ;-)

Stephan hade slagit på stort och handlat med sig både munkar och wienerbröd...mmm...!


Här tar han igen sig på kökssoffan en stund...

STILIG PÓJK... :-)

Av Madeleine - 15 december 2008 17:40


I Södra Gullgård var det full vinter och MASSOR MED SNÖ...



Trot eller ej men det här är faktiskt en grill... ;-)


Jag tycker det är så häftigt med det "blåa" ljuset som blir av all snö!

Speciellt när det är klart väder och en fullmåne som lyser upp på natten...

Då är det liksom "trollskt"... Ljust som mitt på dagen men alldeles blått!!!

Tyvärr fixar inte min kamera såna bilder... :-(


Rätt kallt var det också...

 

Min kamera la helt av...pallade inte kylan...!

SÅ SYND, för det var en alldeles strålande vacker dag...


 Här är "lillstugan" där jag och gubben bodde under vår visit...


Visst är det fantastiskt vackert...!


TACK PAPPA O ANITA FÖR DENNA HELG...!!!

 

ÄLSKAR ER!!!

Av Madeleine - 11 december 2008 16:23


Gillar ni ädelost kommer ni att älska denna rätt...!

Min bästis Anna bjöd mig på den när jag hälsade på henne i Dalarna för en tid sen...

Nu har den blivit något av en favorit i Gisslarbo... :-)

Jag fick aldrig några exakta mått, så därför höftar jag till lite med ingredienserna...

Du får rätta mig om jag gjort nåt helt galet Anna...! :-)


Detta behöver du:

1 kg kycklingfilé

ca 300-400 g färska champinjoner

ca 150-200 g rökt skinka

1 medelstor purjolök

2 pkt matgrädde

1 bit ädelost


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela varje kycklingfilé i lite större bitar.

Bryn kycklingbitarna med lite örtsalt och svartpeppar.

Lägg dem i en smord ugnssäker form.

 

Skiva champinjoner, purjolök och skinka.

Fräs upp detta och häll i grädden.

Smula i ädelosten och låt det hela "puttra" ihop tills osten smält.

 


Häll blandningen över kycklingfiléerna.

Sätt in formen i ugnen ca 30-40 min, eller tills den fått fin färg!


Smaska på med ris och grönsaker...MMMMM!

LYCKA TILL...! :-)


Av Madeleine - 10 december 2008 10:46


GRATTIS ÄLSKADE PAPPSEN, 69 år idag...!

 

Hoppas du får en riktigt bra dag!


På fredag kommer vi med detta "spännande" paket till dig... hi hi ;-)

Vi ses då!  BAMSEKRAM till dig!

Ovido - Quiz & Flashcards